menu

Nieuwsbrief Muzikale Verhalen (5) 

december 2019  

Welkom

Toen mij door Ernst Reepmaker van Quo Vadis de mogelijkheid geboden werd met het impresariaatswerk voor de podiumeuritmie te stoppen, besloot ik me volledig te gaan richten op muziek. Ik was al begonnen met de muziekgeschiedenis van de afgelopen 2.500 jaar. Maar er kwam ook tijd vrij om meer piano te spelen en te componeren. Ephraïm van IJzerlooij (cello) vroeg me voor een geplande tournee vanaf maart 2020 ook enkele stukken in te studeren die moeilijker zijn dan de stukken die we voorheen speelden. Voor mij een uitdaging om te zien hoe ik op de piano te werk moet gaan - op mijn 69ste - om passages die momenteel ver boven mijn niveau liggen toch over enkele maanden te kunnen spelen. Vol goede moed ben ik erin gestapt. Soms slaat de twijfel toe en moet mezelf toespreken om toch vertrouwen te hebben. In maart komt het moment van de waarheid! Maar een feit is dat je nooit te oud bent om te leren!!!

Imke Jelle van Dam

Info bekostiging maandelijkse nieuwsbrief

Mocht u iemand kennen die mogelijk ook interesse heeft in deze nieuwsbrief, stel ik het op prijs als u deze met begeleidend schrijven doorstuurt. Men kan zich dan zelf kosteloos abonneren (info).


Concertagenda

In de concertagenda van Antrovista zijn diverse muzikale activiteiten opgenomen.

Volledige concertagenda

AMADEUS

In de afgelopen maanden toerde Theateralliantie met Het Nationale Theater i.s.m. Opera2Day met de productie 'AMADEUS, de rebel, zijn muziek, zijn ondergang' door Nederland. Ik woonde de voorstelling in mijn woonplaats Zwolle uit. De parallel met de film Amadeus uit 1984 viel me de hele avond op, terwijl daar in het programmaboekje in het geheel niet over gesproken wordt. Thuisgekomen besloot ik dit te onderzoeken. Blijkt: bovengenoemde productie is gebaseerd op een toneelstuk van Peter Shaffer uit 1979; ook voor de film van vijf jaar later schreef Peter Shaffer het scenario. Vandaar de overeenkomsten.

Antonio Salieri

Centraal in het toneelstuk en in de film is de controverse tussen de Weense hofcomponist Antonio Salieri en Wolfgang Amadeus Mozart. Hierin wordt gesuggereerd dat Salieri een ondermaatse componist was. Maar was dat werkelijk zo? In het naslagwerk over de geschiedenis van de westerse muziek van Grout wordt slechts één zin aan Salieri gewijd en dan ook nog zijdelings: 'Beethoven kreeg ook enkele informele lessen in vocale compositie van de sinds 1766 in Wenen woonachtige Italiaanse operacomponist Antonio Salieri (1750-1825).' Anderzijds lezen we op Wikipedia dat Salieri destijds een grotere bekendheid en waardering genoot dan Mozart. Salieri had bovendien veel leerlingen waaronder Cherubini, Czerny, Hummel, Liszt en Schubert en gaf ook de zoon van Mozart les.

In februari 1786 vond op het Schloss Schönbrunn in aanwezigheid van keizer Jozef II een bijzondere wedstrijd plaats: Mozarts Der Schauspieldirektor (KV 486) en Salieri's Prima la musica e poi le parole dongen er om de eerste prijs. Salieri won, Mozart kreeg de troostprijs van 50 dukaten. (Mozart was destijds 30 jaar en Salieri 35 jaar.)

Requiem

In Amadeus (toneelstuk en film) wordt veel aandacht besteed aan het (onvoltooide) Requiem dat Mozart in 1791 - slechts 35 jaar oud - op zijn sterfbed schreef. Delen hieruit zijn op zijn begrafenis uitgevoerd. Interessant is dat ook Salieri een Requiem (in 1804) heeft geschreven dat bij zijn begrafenis ten gehore is gebracht. Wellicht niet het niveau van Mozart maar zeer het beluisteren waard!

Het Duivels Speeldoosje voor piano solo

Een speels muziekwerkje voor de piano met een een haast duivelse wending door toepassing van een hele-toonstoonladder. Wie van de lezers van deze nieuwsbrief heeft de moed dit werkje te bestellen? De kosten zijn slechts € 1,00.

Zie Speeldoosje