menu

Aanvullende informatie Hedendaagse muziek 

Elektronische muziek  

1. Karlheinz Stockhausen - Gesang der Jünglinge (1956): Beide genres bleven in de praktijk niet gescheiden. Een klassiek voorbeeld waarin beide benaderingen werden gecombineerd is Stockhausens Gesang der Jünglinge (1956).

2. John Cage - Imaginary landscape no. 4: Nieuw is ook het gebruik van de radio als geluidsbron, zoals in Imaginary landscape nr. 4 (1951) van John Cage (die ook baanbrekend werk verrichtte op het gebied van de tape-collage) en Kurzwellen (1968) van Stockhausen.

3. Karlheinz Stockhausen - Kurzwellen: Zie 2.

4. Milton Babbitt - Philomel (1964): Onvrede met het statische karakter van een geluidsband leidde er toe dat men de elektronica steeds meer ging combineren met bestaande uitvoeringsmiddelen, zoals bij voorbeeld in Milton Babbitts Philomel (1964), voor sopraan en bandopname, waarin de zangeres samen klinkt met de, eerder opgenomen, elektronische vervorming van haar stem en andere elektronische geluiden.