Aanvullende informatie Hedendaagse muziek
Olivier Messiaen
1. Olivier Messiaen - Quator pour la fin du temps: Naast vele werken voor piano en zijn eigen instrument, het orgel, behoren tot zijn belangrijkste composities het Quator pour la fin du temps (Kwartet voor het eind der tijden) voor viool, klarinet, cello en piano, dat voor het eerst werd uitgevoerd door de componist en drie van zijn medegevangenen in een Duits krijgsgevangenkamp in 1941
2. Olivier Messiaen - Trois petites liturgies pour la Présence Divine: Drie korte liturgieën voor de Heilige Aanwezigheid voor eenstemmig vrouwenkoor en klein orkest (1944), een van zijn belangrijkste composities.
3. Olivier Messiaen - Turangalîla-symfonie voor groot orkest: De tiendelige Turangalîla-symfonie voor groot orkest (1948), een van zijn belangrijkste composities.
4. Olivier Messiaen - Cinq rechants: Voor onbegeleid gemengd koor (1949), een van zijn belangrijkste composities.
5. Olivier Messiaen - Chronochromie: Letterlijk 'Tijd-kleur' voor orkest (1960), een van zijn belangrijkste composities.
6. Olivier Messiaen - Saint François d'Assise: Ook in zijn muziek van na 1960 bleef Messiaen een hoogst persoonlijke stijl hanteren, die steeds meer afweek van de hoofdstromen in de 'moderne' muziek, zoals bij voorbeeld in zijn opera Saint François d'Assise (1975-1983).
7. Olivier Messiaen - Mode de valeurs et d'intensités: Waar in de dodecafonie van Schönberg, Berg en Webern alleen de toonhoogte bepalend was voor de structuur van een reeks, worden bij Messiaen ook andere parameters systematisch georganiseerd, zoals de toonduur, de dynamiek en het timbre (door middel van verschillende aanslagwijzen). De eerste aldus georganiseerde compositie was zijn Mode de valeurs et d'intensités, een van de Quatre études de rythme voor piano (1949-1950). Dit werk is een van de belangrijkste voorlopers en inspiratiebronnen voor het 'totale serialisme' van Boulez en Stockhausen.
8. Olivier Messiaen - Quatre études de rythme voor piano: Zie 7.