Neo-classicisme en verwante stromingen
Duitse componisten
Niet alleen als componist, maar ook als leraar en theoreticus was Paul Hindemith (1895-1963) invloedrijk. Als docent in Berlijn en Zürich was hij een voorbeeld voor vele musici en componisten. Hij dook met zijn eerste composities meteen in het diepe van het turbulente muziekleven van het Duitsland in de jaren twintig. Hij was een vertegenwoordiger van de Duitse kosmopolitische traditie van Schumann, Brahms en Reger. Daarnaast onderging hij invloeden van zowel Debussy als Bach, Händel, Schütz en de zestiende-eeuwse Duitse liedcomponisten. Hij was een vurig verdediger van eigentijdse muziek, maar voelde zich nooit aangetrokken tot de twaalftoonstechniek van Schönberg en Webern.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- Hindemith - Strijkkwartetten
- Hindemith - Das Marienleben (1923)
- Hindemith - Cardillac (1926)
- Hindemith - Neues vom Tage (1929)
- Hindemith - Opera Mathis der Maler (1934-1935)
- Hindemith - Symfonie Mathis der Maler (1934)
- Hindemith - pianosonates (1936)
- Hindemith - Sonate voor piano quatre-mains (1938)
- Hindemith - Nobilissima visione (1938)
- Hindemith - The Four Temperaments (1940)
- Hindemith - Symfonie in Es-majeur (1940)
- Hindemith - Klaviermusik: Übung in drei Stücken (1925)
- Hindemith - Ludus tonalis (1942)
- Hindemith - Vijfde strijkkwartet (1943)
- Hindemith - Zesde strijkkwartet (1945)
- Hindemith - Symphonische Metamorphosen op thema's van Weber (1943)
- Hindemith - 'requiem' op tekst van Walt Whitman (When Lilacs Last in the Dooryard Bloom'd)
- Hindemith - herziene versie van de Marienleben-cyclus (1948)
- Hindemith - driedelige symfonie (1952)
- Hindemith - Die Harmonie der Welt (1957)
- Hindemith - Octet
- Hindemith - Madrigalen
- Hindemith - The Long Christmas Dinner (1961)
- Hindemith - Mis voor a cappella-koor
terug naar vorige pagina
naar boven