Aanvullende informatie Hedendaagse muziek
Serialisme
1. Olivier Messiaen - Mode de valeurs et d'intensités (1949/1950): Zo kon een reeks tonen worden gecombineerd met een of meer reeksen van andere parameters, zoals Messiaen had aangetoond in zijn Mode de valeurs et d'intensités en (op een andere, meer consistente manier) Milton Babbitt (1916) met zijn Three Compositions for Piano (1948). Iedere reeks kon afzonderlijk worden opgesteld, maar het was ook mogelijk alle reeksen af te leiden van één wiskundige reeks.
2. Milton Babbitt - Three Compositions for Piano (1948): Zie 1.
3. Karlheinz Stockhausen - Punkte (1952-1962): Men is getuige van een opeenvolging van eenmalige en onvoorspelbare muzikale 'gebeurtenissen'. Dergelijke gebeurtenissen konden bestaan uit korte 'geluidsmomenten', 'punten' van kleur, melodie en ritme, die zich op een schijnbaar willekeurige manier ineenstrengelden en in elkaar overgingen, zoals in Stockhausens Punkte (1952).
4. Pierre Boulez - Le Marteau sans maître (1954; 1957): De rigide regels van deze benadering werden al snel versoepeld. In een van de beroemdste avant-gardistische stukken, Le Marteau sans maître (De hamer zonder meester, 1954; herzien 1957) van Pierre Boulez, gaat de pointillistische stijl samen met een grote verbeeldingskracht.