Classicisme
Beethoven: De tweede periode
De tweede periode, waarin de componist zich zeer onafhankelijk opstelde, loopt tot omstreeks 1816 en omvat de derde tot en met de achtste symfonie, de toneelmuziek bij Goethes Egmont, de Ouverture Coriolan, de opera Fidelio, de pianoconcerten in G- en Es-majeur, het Vioolconcert, de kwartetten van opus 59 (de Rasumovski-kwartetten), 74 en 95, en de pianosonates tot en met opus 90.
Ruim tien jaar nadat Beethoven zich in Wenen had gevestigd werd hij in heel Europa erkend als de grootste pianist en componist van pianomuziek van zijn tijd en als een symfonisch componist van hetzelfde kaliber als Haydn en Mozart. Zijn vernieuwing in de muziek kon aanvankelijk niet iedereen waarderen, waaronder Haydn.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- Derde symfonie in Es-majeur, Eroica
- Fidelio, opera
- Fidelio Ouverture
- Ouverture Leonore nummer 3
- Rasumovski kwartetten
- Strijkkwartet, Opus 74
- Strijkkwartet, Opus 95
- Kreutzer Sonate, Opus 47
- Vioolsonate, Opus 96
- Trio in Bes-majeur, Opus 97
- Sonates voor cello en piano
- Vierde Symfonie
- Vijfde Symfonie
- Zesde symfonie, Pastorale
- Zevende Symfonie
- Achtste Symfonie
- Ouverture Coriola
- Ouverture Egmont
- Pianosonate in As-majeur, Opus 26
- Pianosonate 1, Opus 27
- Pianosonate 2 (Mondscheinsonate), Opus 27
- Pianosonate in d-mineur, Opus 31
- Pianosonate in C-majeur (Waldsteinsonate), Opus 53
- Pianosonate in f-mineur (Appassionata), Opus 57
- Pianosonate fis-majeur, Opus 78
- Pianosonate in Es-majeur, Opus 81a
- Pianoconcert in C-majeur
- Pianoconcert in Bes-majeur
- Pianoconcert in c-mineur
- Pianoconcert in G-majeur, Opus 58
- Pianoconcert in Es-majeur (Keizerconcert)
- Vioolconcert in D-majeur
terug naar vorige pagina
doorklikken naar de derde periode
naar boven