Nieuwsbrief Muzikale Verhalen (28)
November 2021
Welkom
In het septembernummer is stilgestaan bij het overlijden van Louis Andriessen. In zijn biografie lezen we dat hij compositie heeft gestudeerd bij zijn vader, bij Kees van Baaren en - van 1962 tot 1964 - bij Luciano Berio. De drie laatstgenoemden komen in deze nieuwsbrief centraal te staan.
Onlangs kreeg ik het boekje Gids voor orkestmuziek van Arn. Martens uit 1958 in handen gespeeld. Daarin worden ongeveer 300 orkestwerken beschreven. Het leek me aardig te beginnen met deze nieuwsbrief daar maandelijks uit te citeren.
Op 23 oktober j.l. woonde ik het avondprogramma bij van het MIMAGES euritmie festival in Den Haag, georganiseerd door mijn goede vriend Ernst Reepmaker. Indrukwekkend was het heldere pianospel door Erwin Weerstra, die samen met euritmiste Lisa Dunker optrad in het programma Spaces of Spacious times. Daar klonk twee keer de Aria uit de Goldbergvariaties, die een omlijsting vormden voor de compositie Gedanken zu Bach, die een jaar geleden door Daan Manneke is gecomponeerd.
Tot slot nog een aardigheidje dat ik in de auto hoorde op de klassieke zender in het programma De Muziekfabriek.
Ik wens u veel lees- en luisterplezier!
Imke Jelle van Dam
Inhoudsoverzicht
Info bekostiging maandelijkse nieuwsbrief
Mocht u iemand kennen die mogelijk ook interesse heeft in deze nieuwsbrief, dan wordt het op prijs gesteld als u deze met begeleidend schrijven doorstuurt. Men kan zich dan zelf kosteloos abonneren (info).
Concertagenda
Antrovista actualiseert (bijna) dagelijks de concertagenda.
Overzicht concerten en muziekcursussen
naar boven
Hendrik Andriessen (1892-1981)
Na de eeuwwisseling (naar de twintiste eeuw) maakte de allesoverheersende Duitse invloed in het Nederlandse muziekleven in toenemende mate plaats voor Franse invloeden (met name Debussy). (...) Een andere componist in wiens werk men Franse invloeden kan bespeuren is Hendrik Andriessen, die geldt als een belangrijke vernieuwer van de Nederlandse katholieke kerkmuziek.
Schönberg en zijn leerlingen / Nederland voor 1945
naar boven
Kees van Baaren (1906 – 1970)
Voor 1945 had de seriële schrijfwijze in Nederland nauwelijks navolgers, behalve bij Kees van Baaren (1906-1970), wiens belangrijkste dodecafonische werken, zoals de Sinfonia en de Variazioni per Orchestra, echter pas tegen het eind van de jaren vijftig werden geschreven. Van Baaren is niet alleen als componist van belang, maar ook als leraar van onder andere Jan van Vlijmen (1935), Peter Schat (1935) en Louis Andriessen (1936), die vooral in hun vroege werk eveneens reekstechnieken toepasten.
Hedendaagse muziek / Nederland na 1945
naar boven
Luciano Berio (1925 – 2003)
Eigentijdse klassieke (of postmoderne) muziek is klassieke muziek die gecomponeerd is na 1975. Stijlvoorbeelden zijn: Cross-overs, Elektroakoestische muziek, Elektronische muziek, Experimentele muziek, Improvisatie, Jazz, Microtonale muziek, Minimalisme, Rock en Wereldmuziek. Tevens zijn de computer en opname-apparatuur belangrijke nieuwe media die voor nieuwe stijlvormen zorgen. Een van de vertegenwoordigers is Luciano Berio.
Eigentijdse klassieke muziek / Luciano Berio (na 1975)
naar boven
Gids voor orkestmuziek (1)
De eerste compositie die Arnold Martens (geboren in 1896 in Nijmegen) behandelt is Concerto grosso no. 8, 'Kerstconcert' van Arcangelo Corelli (1653 - 1713). Hij schrijft: "Tot de vormen welke als voorlopers gelden van de concerten behoort vooral het oorspronkelijk Italiaanse 'concerto grosso': een groep strijkers - later ook met blazers - concerteert, d.i. wedijvert met het orkest waarvan zij deel uitmaakt. Corelli heeft het concerto grosso tot klassieke hoogte gebracht, zijn achtste is wel het grootste en zijn meesterwerk. (...) Het zijn alle zeer melodieuze stukken. Er zij gewezen op het indrukwekkende grave. (...)"
Concerto grosso no. 8 van Corelli
naar boven
Erwin Weerstra
Erwin Rommert Weerstra (1987) werd op 7-jarige leeftijd toegelaten tot de Jong Talent-afdeling van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, destijds de jongste leerling die ooit was geaccepteerd. Tijdens zijn studietijd heeft hij tweemaal het Internationale Steinway Concours gewonnen. Hij is de enige pianist die dit concours tweemaal heeft gewonnen. In 2009 haalde hij zijn Bachelor en in 2011 cum laude zijn Master diploma Klassiek Piano aan het Koninklijk Conservatorium. Erwin Rommert is prijswinnaar van verschillende internationale concoursen. Hij heeft een actief concertleven, met optredens in Nederland en in het buitenland, zoals in Italië, Rusland, Duitsland, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Polen. In 2018 is hij geselecteerd voor de Post-Master opleiding in Italië van professor Andrzej Jasinski, die ook de docent was van Krystian Zimerman. Momenteel heeft Erwin Rommert aanstellingen als pianist bij het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en bij het Nederlands Dans Theater (NDT).
Gespeeld werk door Erwin Rommert Weerstra
naar boven
De Muziekfabriek
Sinds de eerste lockdown vormen sopraan Charlotte Houberg en pianiste Heleen Vegter een hecht duo. Voor het programma De Muziekfabriek op radio 4 (op 30 oktober) kregen zij een opdracht invulling te geven aan de rubriek 'Vrij Spel'. Charlotte begeleidt zichzelf op de viool terwijl zij zingt en Heleen verzorgt een wat vrijere pianopartij. Luister hieronder van circa 1.06 tot 1.15.
Klik hier en vervolgens op de site op 'Speel uitzending af'
naar boven
Ode aan B.S. voor cello en piano
Over dit stuk had ik al eerder geschreven. Ik heb er nu een versie van gemaakt voor cello en piano, en hoop dit in het repertoire van cellist Ephraïm van IJzerlooij en mij op te nemen van ons muziekbiografische programma.
Luistervoorbeeld Ode aan B.S.
Klik hier voor meer info over dit werk
naar boven