Hedendaagse muziek
De invloed van de elektronische muziek
De musique concrète en de zuivere elektronische muziek hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de acceptatie van muziek die niet door stemmen of instrumenten wordt voortgebracht. George Crumb (1929) legde een grote vindingrijkheid aan de dag bij zijn speurtocht naar nieuwe klanken, meestal geproduceerd door alledaagse voorwerpen.
Zowel in de elektronische als in de akoestische muziek kwamen componisten ertoe de verschillende geluidsbronnen ver uit elkaar te plaatsen. Daarmee voegden zij ruimte als dimensie toe aan de muziek. En zo kregen twee of meer groepen instrumenten verschillende plaatsen op het podium of in de zaal (bij voorbeeld Stockhausens Gruppen voor drie orkesten uit 1958), werden luidsprekers of musici aan de zijkant van de zaal geplaatst, of helemaal achterin, boven of onder het niveau waarop het publiek zat, of zelfs midden tussen het publiek.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- Luciano Berio - Sequenza I, per flauto (1958)
- Luciano Berio - Diverse sequensen
- George Crumb - Ancient Voices of Children (1970)
- George Crumb - Black Angels (1970)
- Karlheinz Stockhausen - Gruppen
- Edgard Varèse en anderen - Poème électronique (1958)
doorklikken naar 'Het tooncontinuüm'
terug naar vorige pagina
naar boven