menu

Hedendaagse muziek 

Het tooncontinuüm  

Het uitgangspunt van vaste toonhoogten en intervallen wordt uitgebreid met het idee van toonhoogte als een continuüm: een ononderbroken bereik van de laagst tot de hoogst waarneembare frequentie, zonder dat daarin afzonderlijke tonen of vaste toonhoogten worden onderscheiden. De sirenes in Varèses Ionisation en vergelijkbare elektronische geluiden in zijn latere werken, de glissandi van de Ondes Martenot (een instrument dat onder andere wordt gebruikt in Messiaens Turangalîla), de kwarttonen en de veelvuldige glissando-effecten op traditionele instrumenten in de muziek van Penderecki en anderen, het zijn allemaal voorbeelden van de toepassing van het tooncontinuüm. Nauw hieraan verwant is het gebruik in composities van complexe geluiden of geluiden zonder duidelijke toonhoogte, uit welke bron dan ook.

Muziekvoorbeelden op YouTube

Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden

  1. Alban Berg ‎– Kammerkonzert
  2. Arnold Schönberg - Pierrot Lunaire (voorbeeld van spreekstem)
  3. Alban Berg - Demonstratie van spreekstem
  4. Edgard Varèse - Ionisation
  5. Edgard Varèse - andere voorbeelden
  6. Olivier Messiaens - Turangalîla
  7. Krzysztof Penderecki - diversen werken

terug naar vorige pagina

naar boven