menu

19de eeuw: Opera en muziekdrama 

Duitse romantische opera  

Een van de meest opvallende kenmerken van de negentiende eeuw was de sterke wederzijdse beïnvloeding van muziek en literatuur. In de uit meerdere kunst­vormen samengestelde opera komen dergelijke invloeden bijzonder duidelijk naar voren. Omdat Duitsland het land is waar de romantiek haar grootste bloei beleefde, zijn de meest extreme ontwikkelingen en vertakkingen van de­ze beweging terug te vinden in de Duitse opera. Duitsland had geen lange ope­ratraditie die de drang tot experimenteren in de weg zou kunnen staan, zoals in Italië.De directe voorganger van de Duitse romantische opera was het Sing­spiel, met Mozarts Zauberflöte als lichtend voorbeeld. Aan het begin van de negentiende eeuw drongen, onder andere door de invloed van de Franse ope­ra, steeds meer romantische elementen door tot het Singspiel, dat zijn speci­fieke nationale kenmerken echter behieid en zelfs benadrukte.

De karakteristieken van de Duitse romantische opera, zoals we die in Der Freischütz van von Weber aantreffen, kunnen als volgt worden samengevat: het verhaal is ont­leend aan de middeleeuwse geschiedenis, legenden of sprookjes; net als in de literatuur van die periode spelen bovennatuurlijke wezens en gebeurtenissen een belangrijke rol en ligt de nadruk op een wilde en mysterieuze natuurlijke omgeving. Daarbij wordt regelmatig plaats ingeruimd voor scènes uit het een­voudige dorps- of plattelandsleven. Bovennatuurlijke voorvallen en een na­tuurlijke omgeving beschouwt men niet als louter decoratieve grillen, maar zijn volledig verweven met het lot van de menselijke hoofdpersonen. De ka­rakters zijn meer dan individuen: in zekere zin vertegenwoordigen zij boven­natuurlijke machten, goed of kwaad. De uiteindelijke overwinning van de held is daarmee ook de triomf van de goede over de demonische machten. De over­winning wordt dan ook vaak geïnterpreteerd in termen van redding en ver­lossing. Met zijn vage religieuze connotatie is dat idee misschien een uitwer­king van het reddingsmotief dat zo prominent aanwezig was in de opera's aan het begin van de eeuw. Deze grote aandacht voor de fysieke en spirituele ach­tergrond onderscheidt de Duitse opera in sterke mate van de Franse en Ita­liaanse. De muzikale stijl en vorm hebben uiteraard veel overeenkomsten met die van de opera in andere landen, maar het gebruik van eenvoudige, volksliedachtige melodieën van onmiskenbaar Duitse snit is nieuw. Belangrij­ker nog is het belang dat men hechtte aan harmonie en klankkleur als mid­delen voor dramatische expressie. Deze nadruk op de binnenstemmen van de muzikale textuur (in tegenstelling tot de Italiaanse aandacht voor de me­lodie) kunnen we opvatten als de muzikale pendant van de nadruk die in het Duitse libretto werd gelegd op sfeer, decor en occulte betekenis van het drama.

Muziekvoorbeelden op YouTube

Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden

  1. E.T.A. Hoffmann - Undine
  2. Ludwig Spohr - Faust
  3. Carl Maria von Weber - Der Freischütz
  4. Weber - Euryanthe
  5. Weber - Oberon
  6. Franz Schubert - Fierrabras
  7. Heinrich Marschner - Hans Heiling
  8. Albert Lortzing - Zar und Zimmerman
  9. Otto Nicolai
  10. Peter Cornelius - Barbier von Bagdad
  11. Robert Schumann - Genoveva
  12. Gaspare Spontini
  13. Giacomo Meyerbeer
  14. Bartholomeus Ruloffs (geen voorbeeld op YouTube)
  15. Johannes Bernardus van Bree - Saffo (geen voorbeeld op YouTube)
  16. Van Bree - Le bandit

terug naar vorige pagina

naar boven