19de eeuw: Opera en muziekdrama
Duitse romantische opera
De karakteristieken van de Duitse romantische opera, zoals we die in Der Freischütz van von Weber aantreffen, kunnen als volgt worden samengevat: het verhaal is ontleend aan de middeleeuwse geschiedenis, legenden of sprookjes; net als in de literatuur van die periode spelen bovennatuurlijke wezens en gebeurtenissen een belangrijke rol en ligt de nadruk op een wilde en mysterieuze natuurlijke omgeving. Daarbij wordt regelmatig plaats ingeruimd voor scènes uit het eenvoudige dorps- of plattelandsleven. Bovennatuurlijke voorvallen en een natuurlijke omgeving beschouwt men niet als louter decoratieve grillen, maar zijn volledig verweven met het lot van de menselijke hoofdpersonen. De karakters zijn meer dan individuen: in zekere zin vertegenwoordigen zij bovennatuurlijke machten, goed of kwaad. De uiteindelijke overwinning van de held is daarmee ook de triomf van de goede over de demonische machten. De overwinning wordt dan ook vaak geïnterpreteerd in termen van redding en verlossing. Met zijn vage religieuze connotatie is dat idee misschien een uitwerking van het reddingsmotief dat zo prominent aanwezig was in de opera's aan het begin van de eeuw. Deze grote aandacht voor de fysieke en spirituele achtergrond onderscheidt de Duitse opera in sterke mate van de Franse en Italiaanse. De muzikale stijl en vorm hebben uiteraard veel overeenkomsten met die van de opera in andere landen, maar het gebruik van eenvoudige, volksliedachtige melodieën van onmiskenbaar Duitse snit is nieuw. Belangrijker nog is het belang dat men hechtte aan harmonie en klankkleur als middelen voor dramatische expressie. Deze nadruk op de binnenstemmen van de muzikale textuur (in tegenstelling tot de Italiaanse aandacht voor de melodie) kunnen we opvatten als de muzikale pendant van de nadruk die in het Duitse libretto werd gelegd op sfeer, decor en occulte betekenis van het drama.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- E.T.A. Hoffmann - Undine
- Ludwig Spohr - Faust
- Carl Maria von Weber - Der Freischütz
- Weber - Euryanthe
- Weber - Oberon
- Franz Schubert - Fierrabras
- Heinrich Marschner - Hans Heiling
- Albert Lortzing - Zar und Zimmerman
- Otto Nicolai
- Peter Cornelius - Barbier von Bagdad
- Robert Schumann - Genoveva
- Gaspare Spontini
- Giacomo Meyerbeer
- Bartholomeus Ruloffs (geen voorbeeld op YouTube)
- Johannes Bernardus van Bree - Saffo (geen voorbeeld op YouTube)
- Van Bree - Le bandit
doorklikken naar 'Richard Wagner: het muziekdrama'
terug naar vorige pagina
naar boven