Het einde van een tijdperk
De laat-romantiek
In het laatste kwart van de negentiende eeuw waren Europese musici enorm gefascineerd door Wagner en raakten nagenoeg alle componisten in zijn ban, al probeerden de meesten tegelijkertijd angstvallig hem niet te imiteren.
De laat-romantiek - ook wel aangeduid met belle époche - loopt ongeveer van 1885 tot 1915 en gaat over in de twintigste-eeuwse stroming. Bij deze componisten zien we dat de muzikale taal van de romantiek tot het uiterste wordt doorgevoerd. De grenzen worden opgezocht, wat zich bijvoorbeeld uit in buitennissig grote orkestsamenstellingen, enorm lange composities en vreemde samenklanken die de traditionele harmonische funkties (tonika, dominant, subdominant) gaan missen. Daar tegenover staat dan weer dat ook wordt teruggegrepen op vormen uit vorige periodes. Tegenover een romantisch vluchten uit de werkelijkheid, staat dan weer het vorm willen geven aan de werkelijkheid.
Muziekvoorbeelden op YouTube
Achtergrondinformatie bij onderstaande muziekvoorbeelden
- Engelbert Humperdinck - Hänsel und Gretel
- Hugo Wolf - liederen
- Wolf - pianowerken
- Wolf - koorwerken
- Wolf - symfonische werken
- Wolf - strijkkwartet
- Wolf - Italiaanse serenade voor klein orkest
- Wolf - Der Corregidor (opera)
- Richard Wagner - Vijf liederen
- Wolf - Kennst du das Land
- Wolf - Nun wandre Maria
- Wolf - St. Nepomuks Vorabend
- Gustav Mahler - Eerste Symfonie
- Mahler - Tweede Symfonie
- Mahler - Derde Symfonie
- Mahler - Vierde Symfonie
- Mahler - Vijfde Symfonie
- Mahler - Zesde Symfonie
- Mahler - Zevende Symfonie
- Mahler - Achtste Symfonie
- Mahler - Negende Symfonie
- Mahler - Tiende (onvoltooide) Symfonie
- Mahler - Kindertotenlieder
- Mahler - Das Lied von de Erde
- Richard Strauss - Allerseelen
- Strauss - Ständchen
- Strauss - Traum durch die Dämmerung
- Strauss - Aus Italien
- Strauss - Macbeth
- Strauss - Don Juan
- Strauss - Ein Heldenleben
- Strauss - Sinfonia domestica
- Strauss - Alpensymphonie
- Strauss - Tod und Verklärung
- Strauss - Also sprach Zarathustra
- Strauss - Till Eulenspiegel
- Strauss - Don Quixote
- Strauss - Guntram
- Strauss - Feuersnot
- Strauss - Salome
- Strauss - Elektra
- Strauss - Der Rosenkavalier
- Strauss - Ariadne auf Naxos
- Strauss - Intermezzo
- Strauss - Arabella
- Strauss - Metamorphosen
- Strauss - Vier letzte Lieder
- Max Reger - Variaties en fuga op thema van J.A. Hiller voor orkest
- Reger - Variaties op thema eerste deel van Mozarts Pianosonate KV 331
- Reger - Orgelwerken: Koraalpreludes
- Reger - Orgelwerken: Fantasieën
- Reger - liederen, pianostukken en koor- en kamerwerken
- Hans Pfitzner - Palestrina
- Pfitzner - liederen en kamermuziek
- Pfitzner - Vioolconcert in b-mineur
naar boven