menu

Nieuwsbrief Muzikale Verhalen (56) 

Maart 2024  

Beste lezer,

Op de laatste dag van januari gaven Ephraïm (cello) en ik (piano) een concert in Emmen. Dit werd voorafgegaan door een biologische drie-gangen maaltijd samen met het publiek. Vanzelfsprekend werd aan onze tafel over muziek gesproken. Een tafelgenoot vroeg of wij ook Monteverdi op het programma hadden. Hij vertelde dat hij een groot liefhebber was van de madrigalen van deze componist. Wij moesten hem teleurstellen. (Wat natuurlijk wel kan is om hier aandacht aan te besteden in de maandelijkse nieuwsbrief. Dat komt in het april-nummer.)

Een andere tafelgenoot vertelde dat hij dirigent was van een Big Band. Ik vertelde dat ik in de jaren zeventig en tachtig verschillende stukken voor deze bezetting heb geschreven. Ook heb ik een keer meegedaan met een concours met het Metropole Orkest, waarvoor ik een eigen compositie en arrangement had ingeleverd. Tot mijn grote schrik moest ik zelf dirigeren. Nooit eerder gedaan, dat liep dan ook helemaal mis. Gelukkig heeft Rogier van Otterloo, vaste dirigent van het orkest, het van mij overgenomen... Een leuke aanleiding in deze nieuwsbrief laatstgenoemde centraal te stellen.

Mijn compositie Metamorfose is twee keer gespeeld tijdens het concours; à vue, dat betekent zonder oefenen direct van het blad spelen. De eerste keer met leden van het Metropole Orkest, de tweede keer door muziekstudenten die zich voor het concours hadden aangemeld. Bovenstaande is met mijn Walkman opgenomen, waarbij ik de beste delen van beide uitvoeringen grofweg aan elkaar heb geplakt. Heel blij ben ik met de saxofoonsolo door Piet Noordijk.

Ik wens u veel lees- en luisterplezier!

Imke Jelle van Dam


Inhoudsoverzicht


Info bekostiging maandelijkse nieuwsbrief

Mocht u iemand kennen die mogelijk ook interesse heeft in deze nieuwsbrief, dan wordt het op prijs gesteld als u deze met begeleidend schrijven doorstuurt. Men kan zich dan zelf kosteloos abonneren (info).


Concertagenda

Antrovista actualiseert (bijna) dagelijks de concertagenda.

Overzicht concerten en muziekcursussen

naar boven

Rogier van Otterloo (1941 – 1988)

Rogier van Otterloo (componist, arrangeur, pianist en dirigent) was de oudste zoon van componist en dirigent Willem van Otterloo. Hij studeerde aan het Amsterdams Muzieklyceum piano en fluit. Het bekendst werd Van Otterloo door de filmmuziek Turks Fruit (1973) en Soldaat van Oranje (1977) en door zijn samenwerking met Thijs van Leer op diens Introspection-elpees. In 1980 werd hij tot chef-dirigent benoemd van het Metropole Orkest als opvolger van Dolf van der Linden.

naar boven

Hommage aan Rogier van Otterloo

Op 10 maart 2011 organiseerde het Metropole Orkest in samenwerking met Omroep Max een eerbetoon aan Van Otterloo, in concertzaal Vredenburg Leidsche Rijn. Medewerking werd verleend door Rita Reys, Louis van Dijk, Toots Thielemans, Gerard Cox, Thijs van Leer, Ernö Olah en Edwin Rutten. Tevens werd op die avond het eerste exemplaar van de biografie van Van Otterloo aangeboden aan diens weduwe Willy.

Metropole Orkest - München '74

Metropole Orkest - Op hoop van zegen

Thijs van Leer & Metropole Orkest - Rondo I

Louis van Dijk & Metropole Orkest - The final question

Rita Reys & Metropole Orkest - One less bell to answer

Gerard Cox & Metropole Orkest - 1948

Gerard Cox & Metropole Orkest - Mooie zomer

Jean Toots Thielemans & Metropole Orkest - Rosa Turbinata

naar boven

Beethoven - Een biografie (11)

[Bron: Een Biografie van Ludwig van Beethoven (1770–1827) door Jan Caeyers + Opus Klassiek]

Prins Karl Alois Lichnowsky was niet alleen in de Weense muziekkringen een geliefde mecenas: hij hield van muziek en ondersteunde kunstenaars van allerlei pluimage naar vermogen, waaronder ook Beethoven. Ondanks een haat-liefde verhouding heeft Beethoven een aantal grote werken van zijn hand aan de Lichnowsky's opgedragen: de Pianotrio's (op. 1), de Sonate pathétique (op. 13), de Pianosonate (op. 26) en de Tweede symfonie (op. 36) voor de prins, en het ballet Die Geschöpfe des Prometheus (op. 43) voor de prinses.

Pianotrio's (op. 1)

Sonate pathétique (op. 13)

Pianosonate (op. 26)

Tweede symfonie (op. 36)

Die Geschöpfe des Prometheus (op. 43)

naar boven

Gids voor orkestmuziek (29): Joseph Haydn (2)

Symfonie no. 45 in fis, 'Abschieds-symfonie' (1772; 35 min.)

De 'Abschieds-symfonie' is een unicum in de muziekhistorie. Ze tekent de sociale toestand van de tijd, toen de muzikanten, de hedendaagse toonkunstenaars, leefden bij de gratie hunner vorstelijke, soms kerkelijke, broodheren. Al is deze symfonie ook wel als grap bedoeld, die zijn uitwerking niet miste. (...) Deze symfonie-met-een-programma is vermoedelijk op de volgende wijze ontstaan. In 1772, toen Haydn kapelmeester was in dienst van vorst Paul Esterhazy, werd het verblijf in Esterhazy, het buitengoed van de vorst, zó lang gerekt, dat de orkestleden erover begonnen te mopperen. Ze mochten hun vrouwen ook al niet meenemen aangezien er altijd gekrakeel ontstond en ze verlangden naar huis, naar Wenen. Ze beklaagden zich bij 'vader' Haydn, die een verzoekschrift in de vorm van een symfonie samenstelde, dat een duidelijke wenk bevatte. De eerste delen van deze symfonie verschilden niet van een gewoon werk, doch in de finale gebeurde er wat. Het thema van het adagio werd weer ingezet, doch terwijl de andere musici gewoon doorspeelden, stonden na een paar maten de tweede hoorn en de eerste hobo op, namen hun partijen van de lessenaar, bliezen de kaarsen uit en liepen op hun tenen weg. Enige maten later volgde de fagot hun voorbeeld, kort daarna nog enige blazers, dan de strijkers tot tenslotte in een bijna donkere orkestruimte een restant van twee strijkers de afscheidszang ten einde speelde... Prins Esterhazy had de bedoeling begrepen, nam de zaak sportief op en de volgende dag werden de koffers gepakt.

Luistervoorbeeld

naar boven

Die Matthäus Passion (12)

Auteur: Lou van Strien (1899-1944)

Brockes' passietekst was stellig niet vrij van banale, soms zelfs van vulgaire, versfragmenten. Daarvan geeft onderstaand recitatief uit de gijzelings-episode een denkbeeld.

"Drauf zerrten die Kriegsknecht' ihn herein
und riefen ihre Wut mehr anzuflammen
die ganze Schar zusammen.
Die banden ihn an einen Stein
und geiszelten den zarten Rücken
mit nägelvollen Stricken"

En na de scène van Petrus' verloochening komt dan de volgende aria, welke een goed beeld geeft van den literairen tijdgeest

"Heul, du Schaum der Menschenkinder,
winsle, wilder Sündenknecht!
Tränenwasser ist zu schlecht;
weine Blut, verstockter Sünder!"

Doch niettemin leefde er een sterke dramatische kracht in dien tekst en dat is ook de reden geweest, dat vele componisten van naam Brockes' passie op muziek gezet hebben; zoowel Händel als de in zijn tijd beroemden Telemann behooren tot de auteurs die een passiemuziek op Brockes' verzen leverden.

(Volgende delen van deze feuilleton in de komende nieuwsbrieven)

naar boven